Help! We hebben een melding van ongewenste omgangsvormen…
Zo begon een artikel in de nieuwsbrief van Van Oss & Partners, een organisatie die opleidingen verzorgt voor gecertificeerde vertrouwenspersonen en ook veel informatie, tips en kennis met ons deelt.
Voor mij komt dit artikel precies op het juiste moment. In de praktijk merk ik dat leidinggevenden vaak niet weten hoe ze moeten handelen na een melding van grensoverschrijdend gedrag.
Wat moet je doen?
Neem je het ter kennisgeving aan.. of moet je actie gaan ondernemen? En zo ja, hoe dan? Onwetendheid, onbekendheid, ontkenning, “heb je hem/haar weer”. Door niet te reageren of “fout” te reageren kan er grote schade worden aangebracht. Aan de melder, aan de vermeende lastveroorzaker maar ook aan het team en de organisatie.
We hebben in de afgelopen maanden allemaal kunnen lezen hoe dit volledig ontspoorde in diverse organisaties.
Handleiding voor leidinggevenden
Marcel van Oss heeft een korte handleiding geschreven: Wat moet je als leidinggevende doen? Deze wil ik hier graag met je delen.